Apr 15 lör 2017

Veckans surkärring

Det blir nog jag som vinner den titeln om säljarna på MediaMarkt i Kalmar har dylika interna utmärkelser. Som mina läsare vet sedan förut, så uppskattar jag inte påflugna säljare när jag går in i en affär.

Eftersom helgens planer gick om intet p.g.a halka och plan B kasserades p.g.a vädret, tog jag Sandy och åkte till Hansa City, stans stora köpcentrum, mest för att fördriva tiden. Vädret är bitande kallt och blåsigt så det är ingen njutning att bara strosa runt. Första valet var att titta in på nyöppnade butiken Lager 157, som jag i torsdags fick veta att de öppnade. Jag blev inte stort imponerad men gick ändå ut med ett erbjudande gällande barn: valfri T-shirt och jeans för en hundring. Lillan lär bli glad.

Så gick jag in i grannbutiken MediaMarkt för att kika lite på det mobila urvalet av telefoner. Jag vet redan när jag tänker tanken på att gå in i butiker som MM, Elgiganten etc, att det tar inte många sekunder innan man bli påhoppad av envis säljare. Det ingår kanske i deras policy att inte låta kunden få andrum och kika runt, fundera på om det är något han/hon vill ha hjälp med och sedan själv uppsöka den hjälp de önskar.

De senaste åren har jag vänligt men bestämt sagt ”Nej, men jag säger till om jag behöver hjälp” med ett leende (som tonat ut till ett icke-leende) när säljare kommit fram och frågat vad de kan hjälpa mig med.

Så var det inte idag. Redan innan jag klev in, kände jag hur jag gjorde mig redo att svara och när jag kom fram till avdelningen för mobiltelefoner, såg jag i ögonvrån hur en ung man var på väg emot mig. Demonstrativt vände jag honom ryggen och hoppades att han skulle kunna vara så kompetent att han förstod kroppsspråket. Men hans intresse låg inte i mitt bästa, som kund, utan i hans bästa för att sälja på mig något jag inte vill ha.

Vad kan jag hjälpa till med?” frågade han. Jag kände hur hela min kropp frös till is och min blick blev kallare än den mest kyligaste dagen på Antarktis. Sakta vände jag mig om och tänkte först svara med ”Jag visste inte att jag behövde Din hjälp” men hörde mig själv säga, med min iskalla blick fastnaglad i hans: ”Hur Du kan hjälpa mig? Genom att låta mig se mig omkring i fred”. Innan jag vände mig om och lämnade avdelningen – och butiken – i protest, hann jag se hur chockad och förvånad han blev och han backade ett steg och sa något.. ”Ja..jo..

Vad är det man inte förstår ur kundperspektiv i dessa butiker? Att alls komma fram och fråga vad de kan hjälpa till med när man inte har bett om hjälp, är ju självklart ett sätt att fånga en potentiell köpare och få denne att känna sig så trängd att han eller hon inte ”har samvete” att lämna butiken utan att köpa något de ändå inte hade tänkt köpa, om de får andrum att tänka lite själv. Om de la om sin policy, gjorde som ett fåtal säljare gjort genom åren när jag varit inne i en butik: Låtit det gå några minuter, komma fram och helt kort säga att ”Om Du behöver hjälp, är det bara att säga till” och gått vidare. En sådan säljare skulle kunna få mig att handla! En sådan säljare ger mig andrum, ger mig tid att titta och ger mig tid att fundera på vad jag vill ha, vilka frågor jag vill ställa om jag alls vill ställa dem.

Jag kommer fortsätta göra klart för påträngande säljare att de inte kan hjälpa mig om jag inte ber om det själv. Jag har tidigare lämnat butik genast när jag blivit påhoppad av säljare. Det var på Elgiganten för några år sedan.

Om man går med mig i elektronikbutiker, får man räkna med att jag svarar som jag gör. Jag står för det jag tycker och blir jag påhoppad, hoppar jag tillbaka.

Att jag förmodligen blir veckans surkärring hos MediaMarkt i Kalmar, det bjuder jag gärna på :happy_tb: För det räcker med att de som är viktiga för mig, vet att jag är allt annat än en surkärring. Men säljare skall veta sin plats: ber jag inte själv om hjälp, kom inte fram och påstå annat! För då kommer surkärringen fram :furious_tb: :laugh_tb:

En kommentar till “Veckans surkärring”

  1. Micke Linux Google Chrome 57.0.2987.132 skrev den 15 Apr 2017 @ 13:20

    Tja, vet å vet.. det vet jag inte :innocent1_tb: :happy_tb:

    Nä, bara skojar. Jag känner exakt likadant och vill som heller inte ha ”hjälp” 5sek efter jag kommit in i butiken.

Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php