Jul 10 sön 2016

Säljare med förstånd

Något av det värsta jag vet, är när jag går in i en butik och säljarna kastar sig över mig och säger: ”Vad kan jag hjälpa Dig med?” utan att jag ens bett om varken överfall eller hjälp. Särskilt butiker som säljer elektronik har aggressiva säljare, precis som telefonabonnemangsförsäljare, som förvisso är ett par tre snäpp värre än elkedjornas dito.

Efter att sedan länge konstatera att min DVD-spelare är allt annat än funktionsduglig, fick jag idag den beryktade tummen ur och åkte till den gigantiska butiken. Tyst, med rak rygg, blicken bestämt framåt och med en aura som får alla säljare att hålla sig undan, går jag in. En stackare dristar sig till ett ”hej” och jag hejar kort tillbaka. Nu gäller det att vara snabb att hitta avdelningen för just DVD-spelare. Det tog en liten stund innan hyllorna tornade upp sig, men jag lyckades hålla säljarna på avstånd. Dock var utbudet inget som lockade så snabbt som en oljad blixt tronade jag ut genom entrén igen, satte mig i bilen och åkte tvärs över den stora parkeringen och hamnade vid den rödmarkerade market-butiken i stället. Där har de, liksom på giganten, en del säljare man skulle vilja ta i örat och fråga om deras mamma vet om hur vidriga de är… men jag lyckades smyga in och gick två varv innan jag hittade den lilla, lilla undangömda hyllan med DVD-spelare.

Jag fångade upp en låda med en spelare från LG. Magkänslan var det lite si och så med, även om LG inte är ett helt uselt märke. Ögonen föll på en Samsung, som dock inte fanns uppackad, men jag fingrade på kartongen samtidigt som ögonen snabbt kilade emellan alla prissättningarna. Återigen ville jag undvika säljare.

Så såg jag i ögonvrån att någon kom och en mild röst som frågade om det var något jag undrade över. Kanske lite för fräsigt om än med någon återhållen irritation, frågade jag om priset på Samsung och skillnaden mellan de båda. Den unge säljaren svarade mycket vänligt på min fråga och jag tappade ansiktet helt, skämdes :blush_tb: och vände mig emot honom med ett ärligt leende! Det fanns inget nedlåtande i hans svar, vilket jag ofta uppfattar att mediasäljare har när de talar till mig som kvinna. Utan att krångla till sitt svar, höll han sig med hjärta och förstånd till saken, hjälpte mig att ordna med det kvitto han skulle skriva ut innan jag gick till kassan.

Eftersom det blev en BlueRay-spelare, så vad vore väl inte bättre än att också köpa en BR-film för att inviga mitt nyförvärv med så det blev en film jag velat se sedan den kom ut: En man som heter Ove. En fantastisk berättelse om den sure grannen. Jag läste boken strax efter att den kom ut och den är minst lika rörande att se som att läsa!

Hur som haver: när jag kom till kassan med mina varor, möttes jag av en fantastiskt trevlig ung man som småpratade lite, frågade om jag läst boken och att han själv inte gjort det, men tänkte göra det och sedan se filmen. Vi talade lite om en annan bok/film också ”Hundraåringen”. När han skulle tala om vad summan blev, ropade han inte högt som många andra, utan sänkte rösten lite och talade med respekt om vad priset blev, önskade en fortsatt fin dag och jag kunde lämna butiken med ett stort leende!

Tänk om det vore så att fler butikssäljare kunde lära av dessa unga män, att vara säljare med förstånd. Då vore det inte så motsträvigt att gå in i en butik som säljer mediavaror.

Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php