Okt 29 tor 2015

Viktnedgång

Det har kommit in frågor kring min viktnedgång och de som känner mig sedan många år, vet att det är ett bekymmer jag kämpat med sedan 2007. Då hade jag 20 kg övervikt, kilon jag drog på mig när vi flyttade till Kalmar i slutet av 1990-talet.

Genom åren har jag testat det mesta: GI, soppor, Viktväktarna med mera. GI fungerade långsamt och vad gäller soppor så var det Cambridge-metoden som gav snabbast resultat som en start och motivationshöjare. Viktväktarna var plus minus noll men jag gillade deras vegetariska rätter, så jag gjorde laddningar av olika sådana att ha klara i frysen. Bara att ta med till jobbet.

När LCHF kom, var jag starkt kritisk då jag sett var hög fetthalt kan göra för en människas hjärta och kärl. Det innebar att jag inte satte mig in i den typen av diet utan kämpade vidare med diverse viktväktarmat i första hand, men i princip utan framgång.

När min äldste son började tappa vikt, frågade jag honom om det. Han hade gått över till LCHF och till på köpet fick han ordning på sitt blodsocker (2 av mina barn har diabetes) Efter ett tag blev jag lite nyfiken på det där med LCHF och sonen satte sig och förklarade för mig. Plötsligt föll alla bitar på plats och jag bestämde mig för att prova och det gjorde jag i slutet av juni 2015.

LCHF står för låg kolhydrathalt och hög fetthalt. Kolhydrater är ju det som kroppen först och lättast kan förbränna och intar vi höga nivåer av kolhydrater, blir fettet kvar i kroppen. Vid minskad kolhydratmängd, måste kroppen ta på fettdepåerna för att förbränna och vips börjar det hända något i kroppen.

För att göra det enkelt: Titta på innehållsdeklarationerna när Du handlar. Det skall/bör vara max 5 gram kolhydrater/100 gram. All ovan-jord-mat är okej, sådant som växer under jord bör man undvika. Som alltid skall man röra på sig i förhållande till vad man äter för att förbränna det man äter + lite till.

Jag valde att gå över till LCHF i lugn takt, mest för att slippa eventuell ”baksmälla” i form av huvudvärk. Det är så att hjärnan måste ha kolhydrater för att fungera och kolhydrater/socker är ju ett beroendeframkallande ämne som ger viss form av abstinens om vi slutar med det. Inom en veckan var jag nästan 100 % LCHF-ätare och jag valde att inte gå in 100 % eftersom jag ville ta det i sakta mak. För snabb viktminskning ger omedelbart lika snabb viktuppgång igen. Jag ökade inte fetthalten i min kost utan åt som vanligt när det gäller fetthalt i maten. För min del har det aldrig varit ett alternativ att välja light-produkter eller produkter med mindre fetthalt.

Att byta bort potatis kändes nog svårast men det löste sig med att jag började testa tips från vänner och bekanta: vitkålsmos! Jättegott! Det smakar inte vitkål. Senare kokade jag med lite blomkål och blandade till vit- och blomkålsmos. Mums! Mycket sallad! Isbergssallad har jag väl aldrig ätit så mycket som dessa senaste månader. En sallad kan ju alltid varieras efter tycke och smak. Det finns massor av fina och goda recept för LCHF och inte är det svårt heller. Jag har hittat massor på denna sidan och har jag sökt på t.ex LCHF pannkakor på google, då är den sidan en av de första som dyker upp.

Men hur hinner jag röra på mig? I somras valde jag att kvällstid gå en rask runda på 6 km. Att gå har ju aldrig varit något problem för mig. Under en 6-veckorsperiod valde jag att ha igång min RunKeeper för att se hur långt jag gick på fritiden. Det blev 33 mil! Vissa dagar blev det raska promenader med inslag av joggning, andra blev det bara stillsamma promenader. Allt efter tycke och smak, ork och lust. Men jag rörde mig och åt god mat utan att för den skull vara hungrig.

Ägg och bacon på morgonen var inte helt fel, eller kvarg med färska bär. Ibland stekte jag upp en laddning med LCHF-pannkakor och frös in, så det var bara att ta fram som kvällsmål eller till frukost. Lasagne har varit en storfavorit och den är helt laktos- och glutenfri. Köttfärssås, LCHF-pasta (ägg, philadelphiaost, fiberhusk) och jag gör på samma sätt som till lasagneplattorna men jag väljer att skära ”pastan” i små makaronstorlekar eller i långa spagettisträngar. Enkelt och gott! Dessutom mer mättande än vanlig pasta, så klart.

Men hur som haver; LCHF är lätt. Ät allt; kött, fisk, fågel – allt ovan-jord-växande föda, hitta på massa nya och goda salladsrecept, titta på innehållsdeklarationen och se så att kolhydratvärdet är max 5 g/100g (här är har Du en lista på vad olika frukter innehåller gällande kolhydrater… och under min 6-veckors intensiva promenadperiod, åt jag 1-3 bananer varje dag och en banan innehåller ca 21 kolhydrater/100 g. Till vänster i menyn hittar Du kolhydratabell också för övrig mat ) Ut och rör på Dig…det måste inte vara på ett gym, prova en vecka och se vad som händer. Ta fram måttbandet om Du hellre vill mäta än väga: Midja, stuss, lår – där såg jag snabbt resultat, kan ja säga (jag har inte mätt på 2 månader men behovet av att byta ut garderobens innehåll, är svar nog :clap_tb: ) Vill Du gå ner fort, då går Du över till LCHF till 100 % och rör på Dig lite mer än Du brukar. Vill Du ta det i lugn takt, då kan Du välja att inte gå helt in för nya kosten, men rör på Dig lite mer än vanligt. Det kan vara 15 minuters rask promenad varje dag som Du efter en vecka utökar till 20 minuter.. o.s.v. Trots att jag inte gick helt in för att äta 100 % LCHF (kanske låg jag på 90 %) gick jag ändå ner 10 kilo snabbt på 4 månader. Någon pizza ibland, en kebabtallrik slank lätt ner i somras ihop med en väninna…

Nu har jag nått målvikten efter 8 år och de sista 10 kg tog jag nu över sommaren/hösten. För att inte gå ner mer nu, för det vill jag inte, så måste jag se över vad jag skall plocka tillbaka i kosten i större utsträckning. Potatis, så klart! Det är en av de viktigaste födoämnen jag vill ha in igen. Sedan får jag se vad jag skall plocka in, för jag har egentligen inte saknat något mer än just potatisen.

Det var lite om min viktnedgång.

3 kommentarer till “Viktnedgång”

  1. thile Windows 7 Mozilla Firefox 41.0 skrev den 29 Okt 2015 @ 10:49

    Hurra for Majsan! En tjei som er helt toppers <3
    Glad for din herlige vekt reduksjon :clap_tb:

    Takk, Anne!
    Det tok litt tid men
    til slut kjem jeg frem til målet!

    Kram

  2. Bia Mac OS X Google Chrome 45.0.2454.101 skrev den 29 Okt 2015 @ 10:57

    Intressant läsning! Vilket jobb du gjort!
    Det handlar mycket om att vara disciplinerad. Vilket du verkar ha varit.
    Hurra för dig och grattis!
    Kram/Bia

    Tack, Bia!
    Det har tagit lite tid, men till slut
    gick det bra! Det var lite diciplin att tänka
    bort det där med pasta och potatis först, men sedan
    gick det av bara farten! Bäst har varit att inte sakna någon
    mat, egentligen… bara potatis.. men det har jag ätit ibland.

    kram tillbaka

  3. Anna Windows 7 Mozilla 11.0 skrev den 29 Okt 2015 @ 13:15

    Grattis!!! Heja dig! :clap_tb: Själv :laugh_tb: kämpar jag på… Har inte hittat min grej än…

    // Kram :wub_tb:

    Tack Anna :wub_tb: Det var verkligen lättare än jag tänkte.. men man måste
    hitta sin grej. Jag trodde ju aldrig att LCHF skulle vara det, med tanke på
    att jag var så kritisk till det i början, men jag gjorde det till min grej och
    det gick ju bra :clap_tb:

    Kram på Dig

Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php