Jun 21 sön 2015

Stegräkning igen

I april 2014 var den arbetsplats jag då var på, och jag, mer i en stegräknartävling ”Mallorca runt”. Att se varje dag hur många steg jag gick, peppade mig att gå lika mycket som när jag bodde i Kalmar (innan jag flyttade till Göteborg) Det funkade just under tävlingen men sedan blev det liksom ”poff” och luften gick ur mig.

Jag kunde inte för mitt liv förstå hur mitt behov av att gå, minskade när jag flyttade tillbaka till Göteborg. Det blev 3 år av näst intill stillasittande efter arbetstid. Visst begav jag mig ut och gick ibland, men lusten att gå, fanns inte.

Men så fort jag var i Kalmar, så gick jag av hjärtats fröjd! När jag så till slut flyttade tillbaka till Kalmar, så har jag inte varit stilla några längre stunder! Det är så skönt att vara hemma i Kalmar igen! Så skönt att jag till och med har kostat på mig en stegräknare för att peppa mig själv ännu mer!

Dagen är inte slut än, men hittills har stegen rullat på och det ser ut så här (jag har inte ställt klockan ännu så den står på fabriksinställningen – men det gör inget):

Till på köpet lägger jag om kosten lite – igen. Efter att en längre tid övervägande intagit vegetarisk föda efter Viktväktarnas recept och det inte gjort någon nytta, så hade jag ett samtal med min ene son, som har god effekt och erfarenhet av LCHF. Min misstänksamhet mot just LCHF har alltid varit hög. Vad finns det för forskning kring höga fettintag men låga kolhydratintag? Hjärnan behöver kolhydrater och fett är ju bekant ett ämne som gärna täpper till blodkärlen och orsakar proppar av diverse slag.

Men å andra sidan; man måste ju inte frossa i fett, utan äta det i lagom mängd samt röra sig i relation till intag. Kolhydraterna går inte bort helt, men man väljer kost med mindre än 5 gram kolhydrater per 100 gram. I övrigt är det kött: rött, fågel och fisk som gäller, ovan-jord-växande grönsaker samt bär i massor. Naturligt fett (inte margarin med andra ord och liknande konstgjorda produkter)

Kroppen behöver fett för att förbränna och det är något jag alltid flaggat för. Får kroppen inget fett, tar den på kolhydraterna/sockret som vi stoppar i oss. Vid minskat intag av kolhydrater/socker, måste kroppen välja fett för att förbränna och

eftersom hjärnan behöver kolhydrater för att vi skall orka vara alerta och koncentrerade, så måste vi tillföra lite av det för att då LCHF att gå ihop. När jag tänker på det, så känns det helt naturligt och självklart.

Under förra veckan började jag därför införa lite av LCHF-kosten, utan att helt utesluta allt annat jag brukar äta. Allt handlar om hur fort jag vill ha effekt. Jag vill inte rasa i vikt, utan det skall gå lite lagom fort – vad nu lagom fort kan vara.

Jag går till och ifrån jobbet, jag står och går på jobbet hela dagarna bortsett från några minuter då och då när en patient är på labbet och jag tar prover på dem. I övrigt så rör jag mig hela tiden. Att skaffa stegräknaren (Clas Olssons) motiverar mig ännu mer att hålla takten och mitt mål är 10 000 steg/dag.

Jag har satt ett datum när jag hoppas vara klar med min viktnedgång (det är ju trots allt bara 8-10 kg – men kanske de svåraste kilona att bli av med) och det datumet är 1 oktober 2015.

Fortsättning följer och om Du är nyfiken på LCHF, kan jag nog tycka att länken här är värd att kika in på. Enkel nybörjarintroduktion.

Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php