Okt 29 ons 2014

Göta Älvbrons höjd

Den nuvarande Göta Älvbron är tänkt att tas bort. Den började byggas 1937 och stod klar för öppning 26 november 1939.

Göta Älvbron är en klaffbro med 6 filer; 2 spårvagns- och bussfiler samt 4 körfiler i övrigt. Den har en segelfri höjd på 18,3 meter och för högre trafik, öppnas bron. Bara det är ju hur charmigt som helst. Man kan och får både gå och cykla över bron och den är 910 m lång. Inklusive alla påfarter är den 1850 m.

Det är ett landmärke för Göteborg, den är vacker och fyller sin funktion men visst, den är sliten. Reparationer har nog kostat en del genom åren men det anser i alla fall jag den är värd. Man bör prioritera det vackra, det som pekar ut en stad och dess skönhet.

Det händer dock att, trots den fria segelhöjden och trots att man kan öppna klaffen för högre trafik, en och annan seglar fast i bron – som nu, en pråm! Hur den som styrde pråmen tänkte, vet jag inte men något gick i alla fall väldigt fel.

Antal broöppningar är nog inte populärt hos vissa trafikanter, men har man bråttom finns ju alternativa vägar – som kanske tar längre tid än att vänta en liten stund på bron och samtidigt passa på att reflektera lite över tillvaron. Men som jag inledningsvis skrev, så är det tänkt att riva denna vackra bro. Det planeras en ny bro.

En ny bro som har en segelfri höjd om 12 meter! Det är 7 meter lägre segelfri höjd vilket innebär allt fler öppningar av bron! Hur tänker man där? Eller – tänker man alls? (dessutom skall den byta namn till Hisingsbron! Varför inte Göta Älvbron II eller nya Göta Älvbron? Kan man ha Gamla Ullevi och Nya Ullevi och gamla Ullevi som blev Nya gamla Ullevi, så kan man nog säga annat än Hisingsbron…)

Googla in på Göta Älvbron [Bilder] så får ni se hur vacker Göta Älvbron är. Den skall ersättas med något fult och trist, fullständigt ocharmigt och intetsägande.

Men märkligast av allt blir ju ändå att man sänker den segelfria höjden i en farled där det går en hel del båttrafik som kräver broöppning, som kommer att leda till ännu fler öppningar och därmed trafikstopp.

Trackback URI | Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php