Sep 18 tor 2014

Callanetics

10:03 i kategorin Hälsa

Callan Pinckney var en kvinna som föddes med skolios. För att göra historien kort, så började hon skapa sitt eget träningsprogram för att stärka sin kropp. Detta medförde att hon skapade ett träningsprogram som resulterade i flertalet träningsböcker. Jag har en av dessa kvar i mitt hem och de båda andra jag hade, lånade jag ut – och har inte sett till på ca 17 år.

Numer finns det, vad jag förstår, speciella träningsgrupper med Callan Pinckneys träningsprogram samt att det finns DVD med programmen, att tillgå.

Som det så ofta blir när det handlar om träning på hemmaplan, så blev det ont om tid att träna när barnen var små. Var de vakna hade jag fullt upp med att umgås med barnen och sov de, ja, då passade jag på att göra massa hushållsarbete, vila och kanske sova lite själv också. Dock blev det lite nackstretching lite nu och då. Det var ju så lätt att göra lite överallt: i kön på ICA, i soffan… i väntan på en buss o.s.v

Jag efterlyste igår om det finns någon bland mina läsare som testat VitalMetoden för att få grepp om det kan vara något att testa för min ständiga huvudvärk och spända axlar/nacke/käke. Samtidigt passade jag på att maila min massör Jimmy för att höra om han kände till metoden. Dock kostar det en rejäl slant per behandling – vilket kan vara värt om det verkligen fungerar – men jag vill nog testa annat först.

Bästa massören skickade mig ett litet nätt träningsprogram både för styrka och stretching som jag kan börja med i väntan på att jag bestämmer mig för VitalMetoden – samt innan mitt nästa besök hos Jimmy. Så nu har jag i alla fall haft en stretchingstund här på morgonen. Jag passade på att dra igång mina rygg- och höftstretchingövningar också när jag ändå befann mig på golvet.

Som bäst när jag stod och stretchade nacken, kom jag att tänka på att det påminde om mina gamla övningar hämtade ur Callanetics-böckerna. Det kan ju inte finnas så många sätt att stretcha nacken på och jag tog fram den av böckerna jag har kvar. Kanske skall jag ta tag i detta på allvar – inte bara koncentrera mig på mina onda punkter, utan hela kroppen. Det är mjuka, smidiga och försiktiga rörelser som inte kräver gym och hantlar med mera. Det går att göra hemma.

Nu finns ju inga barn som skall klättra på morsan :happy_tb: och lilla barnbarnet är ännu för litet för att aktivt klättra på mig – och för långt borta :down_tb:

Så vad hindrar mig? Endast jag själv, så klart – men jag tror minsann jag skall avsätta 3 dagar i veckan för att komma igång med Callanetics-övningarna igen och samtidigt göra de övningar jag fått av min massör och sjukgymnast. De kommer med all säkerhet att gå in i varandra.

Trackback URI | Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php