Sep 17 ons 2014

”SOS – var god dröj”

Det var ett svar som var mycket vanligt förr. I alla fall när det gällde taxi. ”Taxi, var god dröj”.

I helgen brann det i en köksfläkt i ett hus utanför Oskarshamn. Först ringde kvinnan som bodde i huset, till SOS. Där möttes hon av en telefonsvarare som talade om att man hade mycket att göra och inte kunde svara! Flera av kvinnans grannar kom till undsättning och flera av dem ringde SOS men fick samma svar: att de inte kunde svara för att man hade mycket att göra.

Kvinnan satte sig då i sin bil för att åka de 5 km till brandstationen för att själv hämta brandmän och deras bilar!

Skall det verkligen vara så? Får man alls på en SOS-central undlåta sig att svara? Att det ibland kan vara mycket att göra, är en sak men att samtalen inte kopplas vidare till nästa kommun (eller hur det nu funkar) eller till närmaste polisstation t.ex – det borde man kunna lösa.

Ingen skall behöva stå och se på hur ens hus brinner utan att få hjälp. Nu gick det bra för denna kvinna och hennes man och deras hem. Men ändå…

”SOS – var god dröj” är ett svar vi aldrig skall behöva möta!

Trackback URI | Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php