Sep 17 ons 2014

Kvalitétid på jobbet

Helgen var lugn och fin. Vi hade få patienter och de flesta var självgående. Det innebar att vi hade så mycket mer tid över att finnas till för våra patienter, både att lyssna till deras bekymmer men också att finnas till i stort. Samtal om livet, om händelser, om anekdoter… ja, om allt.

Söndagspasset kom (jag hade kvällspass hela helgen) och jag hade köpt med mig kärnfria druvor till kollegorna och mig. Min USK-kollega kom och viskade i mitt öra att vi skulle ha lite Valvaka för det var flera av patienterna som ville sitta uppe och titta på just det. Vi skulle göra marängsviss och hon hade köpt med sig vad som behövdes.

Vi hade en fin kväll med patienter som uppskattade detta lilla extra från vår sida. Druvor, marängsviss… umgänge på ett helt annat plan än det som brukas. Det är inte ofta man kan göra så på en sjukvårdsavdelning.

För mig handlar det alltid om att ge våra patienter tid att tala, bli sedda, lyssnade på. Det handlar alltid om att prioritera att hålla en hand, krama när de efterfrågar det och ge dem av min tid. Allt annat runt-om-kringjobb får prioriteras bort. Men ibland är belastningen på en vårdavdelning allt för stor och då känns det inte alls bra att göra andra prioriteringar.

Men helgen var helt underbar. Dels hade jag bästa undersköterskekollegan med mig och dels hade vi väldigt gott om tid över för både sängliggande och uppegående patienter.

Det var en härlig helg och jag har fortsatt kvällspass framför mig. Det brukar alltid ge extra tid till patientkontakt utöver det vanliga.

Det är vad jag kallar kvalité på jobbet; både för patienterna och mig själv.

Hur har Du det på Ditt jobb, om Du har med människor att göra? Kan Du prioritera Dina kunder/patienter/boende?

Trackback URI | Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php