Aug 28 tor 2014

Trängselskatt och Västlänken

Det har varit en het debatt om trängselskatten i Göteborg. Dels om den överhuvudtaget skulle finnas, dels hur man satt upp alla kameror. En trängselskatt skulle minska trafiken i innerstan och man skulle satt betalstationer på vägar som leder IN till stan. Men i Göteborg har dessa stationer kommit upp både in till stan, ut i från stan, på stora leder som PASSERAR staden! På helt fel ställen.

Folkomröstningen var det inte tal om och trots massiva protester gällande folkomröstningens frånvaro, så har inget hänt.

Dessa bilister som drabbas av trängselskatt, skall vara med och betala för pendlarna! Varför betalar inte pendlarna sina resors utbyggnader själva?

Redan tidigt pratades det om glädjekalkyl för detta system och hela Västlänken och det talades till och med om att budgeten håller.

Nu vet ju de flesta av oss att när en politiker och projektchefer säger att budgeten håller, då vet politikern redan att allt gått åt fanders. Men att erkänna det, det skulle aldrig en politiker göra. Varför erkänna sitt nederlag och kanske till och med få lite sympatier än att fortsätta ljuga och få allas förakt?

Men nu kommer resultatet: Västsvenska paketet har spräckt sin budget och en del projekt har fått gå i graven innan de påbörjades. Inte nog med det; miljöförbättringen som var utlovad i och med hela detta dyrbara paket, har uteblivit! Det kommer leda till än mer miljöutsläpp! Grattis, Göteborg!

När jag kikar i rutan för vilka projekt som inte får plats i budgeten, undrar jag lite varför man kalkylerat med relativt nödiga projekt som:

”Bussgata i båda riktningar mellan Gamlestaden och Nils Ericsonterminalen”. Det går utmärkta spårvagns- och pendelturer från Gamlestan till centralstationen. Dock får folket gå 50-150 meter för att komma till just Nils Ericssonsterminalen. Aj aj aj… det kan ju vara slitsamt att gå…

Diverse rondeller… men jösses… vad skall det tjäna till så länge folk kan klara av att köra i en korsning? Det är allt för många som inte klarar av att köra i en rondell och olycksrisken är snudd på större med rondeller.

Trafiksäkerhetshöjande åtgärder… vad innefattar det? Gångbro? Automatiskt rödljus vid övergångsställe när fotgängare kommer? Vägbom vid samma övergångsställe?

Ja, och en hel del annat som jag inte förstår mig på.

Vad jag inte förstår, är varför 1) bilisterna skall bekosta pendlarna deras inbillade behov av att bygga ut pendeltrafiken? 2) varför lägger man inte pengarna på sjukvården i stället för detta projekt?

Vi skall dra ner pengar i sjukvården, vi får en allt försämrad sjukvård, det är svårare att rekrytera BRA undersköterskor, sjuksköterskor och läkare för ingen orkar i längden arbeta med så extremt små medel som vi har idag.. vilket leder till att många får vårdrelaterade skador, får inte hjälp eller får inte hjälp i tid och dör till följd av att svåra sjukdomar upptäcks för sent… Vi måste rekrytera inkompetent personal för att alls få några händer som gör något alls… och vi får brist på bra sjukvård, bra bemötande och främst får vi inte tid att sitta ner hos patienterna. Detta gäller i alla högsta grad också inom äldreomsorgen!

Men lägga miljarders miljarder på ett trafiknät som har funkat bra i många år – det har man råd med, med hjälp av bilisterna. Om bilisterna själva fick välja, så är jag rätt övertygad om att flertalet av dem hellre låter trängselskatten gå till Göteborgs sjukvård och äldreomsorg än att det skall gå till pendlarna, som borde betala sitt kalas själva.

Men nu har man redan spräckt budgeten och vem får betala det? Jo, skattebetalarna… och det innebär med all säkerhet ännu fler indragningar av ekonomiska medel till vår sjukvård.

Vilket vill Du själv helst ha: En sjukvård som får kosta lite pengar där Du kan få kompetent sjukvård eller en pendeltrafik som gör att pendlarna slipper gå 150 meter för att komma fram till slutmålet för resan?

Trackback URI | Comments RSS

Kommentera gärna

Snabbknappar:

Kommenterar du för första gången här så måste kommentaren godkännas innan den visas på sidan.

css.php